22/7/10

En record de Manel Coll

Nadal al juliol, 16/07/10

El Manel Coll va ser un fotògraf terrassenc compromès amb la ciutat i, particularment, amb El Social, una de les entitats culturals més antigues i més actives de la ciutat, organitzadora entre altres activitats de la cavalcada de Reis. El 2009, el Manel va morir sobtadament, deixant-nos a tots els qui el vam conèixer amb aquell regust amarg que deixa qui se’n va massa d’hora.

Als anys 90, durant la meva època universitària, passava moltes hores al Social. Allà tenia amics que hi jugaven a escacs i a bàsquet i que hi feien teatre. Una vegada em van enredar per fer una petita col•laboració com a guitarrista a Yerma, de Lorca, i va ser allà on vaig conèixer el Manel, qui acostumava a fotografiar tot el que feia el grup de teatre. Jo tot just m’iniciava en el món de la fotografia i aviat em vaig convertir en client habitual de la seva botiga, que durant anys va ser el referent en diapositiva a Terrassa i després va ser pionera en la implantació de la fotografia digital.

A banda de la seva activitat al Social i del seu negoci, el Manel va ser també el president de l’Arxiu Tobella, entitat que conserva un fons fotogràfic importantíssim per a tothom qui vulgui conèixer la història de Terrassa. Per a homenatjar-lo, l’Arxiu va convocar l’any passat un concurs de fotografia amb el tema “El Nadal a Terrassa”, en referència a la implicació del Manel en tot allò relacionat amb el patge Xiu-Xiu, la Cavalcada de Reis, etc. Aquest juliol s’ha pogut veure a la seu de l’arxiu una petita exposició amb una tria de les fotos participants.

No cal dir que vaig participar al concurs. Dues de les tres que hi vaig enviar les van seleccionar per a formar part de l’exposició, però en aquest cas, tenir més o menys fotos a l’exposició o guanyar algun premi no m’importava gaire. Fer fotos i participar en aquest concurs ha estat per mi la manera de retre homenatge al Manel. No se m’acudeix cap altra de millor.